Γιάννης Πέτσας
«Εικόνες από το τίποτα»
Τίτλος: Εικόνες από το τίποτα
Συγγραφέας: Γιάννης Πέτσας
Είδος: Μυθιστόρημα
Κατηγορία: Ελληνική Λογοτεχνία |
Σχετικά με το βιβλίο
Το πρώτο ραδιοσήμα που στάλθηκε ποτέ στο διάστημα αποτελείτο από 1679 bits. Ήταν ένα συνοπτικό, παλμικό μήνυμα τριών λεπτών προς ένα σφαιρωτό σμήνος άστρων, το M13, μια «εικόνα από το τίποτα» ίσως.
Αν εκείνο το απεγνωσμένο σινιάλο συνέθετε την ελεγεία του ακατανόητου, σ’ αυτές τις σελίδες, ο νόμος της αιωνιότητας, η έννοια της ανυπαρξίας και το μουρμουρητό της ζωής, συνυφαίνουν τις εικόνες από το τίποτα, μια αλληγορία που ψηλαφεί βασανιστικά ερωτήματα από κτήσεως κόσμου ‐ μια υπαρξιακή αναζήτηση στα πέρατα του διαστήματος, ένα επικοινωνιακό τέχνασμα σ’ έναν κόσμο απέραντης μοναξιάς.
Ίσως το ταξίδι στο σκοτάδι, η επίγνωση της ασημαντότητάς μας κι οι απαντήσεις για την ίδια την απεραντοσύνη του σύμπαντος, να βρίσκονται τελικά μέσα μας. Ίσως αυτό το άλυτο μυστήριο που μας περιβάλλει να μην είναι παρά μια προβολή στο μυαλό μας – η μοναξιά που νοιώθουμε στρέφοντας τα μάτια μας στο διάστημα να είναι έλλειψη κατανόησης.
Τι έγραψαν για το βιβλίο
Ένας άντρας ταξιδεύει ολομόναχος (ή μάλλον έτσι νομίζει) στο διάστημα προς τις απαρχές της δημιουργίας, με σκοπό να βρει απαντήσεις για το τι συνέβη στο ξεκίνημα του χρόνου. Μόνη του συντροφιά σε αυτό το ταξίδι ο Όλεφ, μια «παντογνώστρια» μηχανή, που είναι επιφορτισμένη με την ευθύνη να έρθει εις πέρας η αποστολή με επιτυχία. Ανάμεσα σε αυτές τις δύο περιχαρακωμένες και τόσο διαφορετικές ατομικότητες δημιουργείται μια σχέση εύθραυστη, στα όρια της ακροβασίας. Δυο κόσμοι εντελώς ανόμοιοι που δεν τους απομένει τίποτε άλλο παρά η σύγκρουση: από τη μια ο άνθρωπος, συχνά γεμάτος ερωτήματα ως φορέας μιας ανήσυχης διάνοιας, και από την άλλη η τεχνητή νοημοσύνη με την αλαζονεία εκείνου που έχει έτοιμες απαντήσεις για όλα. Η απρόσμενη εμφάνιση μιας γυναίκας ανάμεσά τους θα διαταράξει ακόμα περισσότερο τις ήδη ευαίσθητες ισορροπίες. Επειδή δεν είναι θεμιτό να αποκαλύψω εδώ άλλα στοιχεία της πλοκής, περιορίζομαι μόνο στο να αναφέρω ότι οι ανατροπές, ιδίως μετά το δεύτερο μισό του βιβλίου, διαδέχονται η μία την άλλη με ρυθμό καταιγιστικό, γεγονός που συχνά κάνει τον αναγνώστη να αισθάνεται ότι βρίσκεται ο ίδιος μέσα στη δίνη των γεγονότων. Κοινώς έφαγα τα νύχια μου καθώς το διάβαζα, ενώ παράλληλα απολάμβανα το ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο λογοτεχνικής έκφρασης. Τα παραπάνω ίσως να παραπέμπουν με μια πρώτη ματιά στην επιστημονική φαντασία, αλλά πρόκειται για κάτι πολύ περισσότερο. Συνθέτουν μια ευφάνταστη αλληγορία που διατυπώνει ξανά, με έναν νέο τρόπο, θεμελιώδη ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο από την αρχή της δημιουργίας. Από πού ήρθαμε, προς τα πού οδεύουμε, ποιο είναι το νόημα της ζωής μας; Αν το «Σολάρις» του Λεμ (που τόσο αριστουργηματικά σκηνοθέτησε ο Ταρκόφσκι) καταπιάνεται με τον τρόμο της αισθητοποίησης των μύχιων επιθυμιών μας, το «Εικόνες από το τίποτα» αποτελεί ένα εφάμιλλο εγχείρημα στο πεδίο της αέναης προσπάθειας του ανθρώπου να δώσει νόημα στην ύπαρξή του.
Κοντολογίς, με αυτό το βιβλίο ο Γιάννης Πέτσας ανεβάζει πολύ ψηλά τον πήχη για την ελληνική λογοτεχνία του φανταστικού, αλλά και για την ελληνική λογοτεχνία γενικώς.
Πλάτων Μαλλιάγκας, συγγραφέας |
Βιογραφικό συγγραφέα
Ο Γιάννης Πέτσας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957 και σπούδασε στην ΑΣΚΤ ζωγραφική με δάσκαλους τους Γιάννη Μόραλη και Δημήτρη Μυταρά και σκηνογραφία με το Βασίλη Βασιλειάδη, απ’ όπου και τιμήθηκε με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών.
Συνεργάστηκε με το Υπουργείο Πολιτισμού σε μια σειρά εκθέσεων στην Ελλάδα και στις ΗΠΑ, όπως και στον τομέα των εκδόσεων υπό τον ίδιο φορέα, καθώς και με την Επιτροπή Υποψηφιότητας Ολυμπιακών Αγώνων.
Σαν εικαστικός κινήθηκε στο πλαίσιο της ανεικονικής ζωγραφικής και αργότερα, αναζητώντας νέους δρόμους και διαφορετικά εκφραστικά μέσα, στράφηκε στον χώρο με τρισδιάστατες χάρτινες κατασκευές, σ’ ένα είδος υπερβατικού ρεαλισμού.
Παράλληλα με τα εικαστικά ασχολείται με τη συγγραφή και συγγράφει συνήθως φανταστικά δοκίμια, μυθιστορήματα, νουβέλες και διηγήματα.